Pepa Izquierdo. Portaveu comarcal de Compromís Safor-Valldigna.

Crec que la major part de persones que mirem d’analitzar les darreres eleccions europees, coincidim que la cita amb les urnes no té una lectura única; han servit també per a comprovar com la ciutadania valora els polítics, els partits i la seua gestió política. I una cosa ha quedat molt clara: hi ha un rebuig creixent a les polítiques de l’austericidi, de la desesperança i de l’abandonament a la seua sort d’una bona part de la ciutadania més necessitada.

Fruit en gran mesura d’este rebuig, plenament justificat per les polítiques de total submissió a grans poders econòmics depredadors, el bipartidisme marca una tendència de caiguda, acabant amb l’alternança que han practicat des de la transició. Moltes de les persones que en donaven suport s’han adonat que hi ha una altra forma de fer política i el panorama polític, fet i fet, s’ha enriquit, cosa que també atorga una nova responsabilitat a les forces que hem rebut una espenta, ja que hem respondre a les expectatives dipositades.

Enmig de tot este context, ja hi ha mitjans i partits que clamen que, si extrapolàrem els resultats als diferents parlaments de l’Estat, tindríem governs inestables, per la diversitat de partits presents; quan allò realment ingovernable són les pràctiques en solitari des d’unes majories absolutes. Aquí, però, torna a entrar en joc el diàleg, l’acceptació de propostes i, sobretot, el consens; entra en joc la transparència, el debat i, necessàriament, una major participació de la ciutadania. I és que ens hem de marcar fites que vagen més enllà de la cita amb les urnes: hem de recuperar la participació per a la gent, més enllà de les votacions cada 4 o 5 anys. I hem de llegir, entendre i respondre, per exemple, les xifres d’abstenció i vots nuls.

Partint dels reptes descrits, no és menys cert que, per a Coalició Compromís-Primavera Europea, estem davant d’uns resultats que podem considerar històrics: per primera vegada els valencians anem a Brusel·les amb un projecte propi; un projecte que hem anat construint amb una política de baix cap a dalt, on les persones, les seues opinions, les seues necessitats i la seua participació han sigut el valors més importants.

I encara, mirant cap endavant, un repte i una constatació. El primer, que Compromís està preparat per ser impulsor i clau en l’alternativa a la dreta del PP; ho volem ser i ens hi posem a disposició de la gent. I la constatació: queda un any per al canvi, un canvi ens ha de dur un panorama polític més plural, ric i fidel a la realitat del dia a dia. Queda un any per a treballar i sumar tota la gent que vulga fer possible el canvi; des de la humilitat però amb el convenciment que podem capgirar la política valenciana i oferir un projecte basat en la qualitat dels serveis públics, la refeta com a país i la prioritat d’atendre les persones.

(Publicat a Levante-EMV. Edició Safor. 31-5-2014)