Les Normes de Castelló, o les Normes del 32, van ser aprovades en aquella ciutat fa ara 82 anys per a dotar el valencià d’una varietat propera i culta apta per a la literatura tal com ja tenien les llengües de l’entorn. Estes regles ortogràfiques va nàixer fruit del consens entre universitat, ens públics, associacions valencianistes i un vastíssim nombre d’intel·lectuals entre els quals hi ha Carles Salvador, designat Escriptor de l’Any 2014.

Tot i els precedents i la fita que va suposar per al devenir del valencià, el govern valencià no n’ha pres el relleu i infringeix sistemàticament la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià (LUEV) per la qual els xiquets i xiquetes valencians tenen dret a estar escolaritzats en valencià, tal com denuncia sistemàticament Escola Valenciana.

A més, han fet una passa més enllà i han optat –ara sí…– per copiar, però al president balear, i volen consultar als pares i mares en quina llengua volen que els fills i filles estiguen matriculats/des, malgrat que ja ho fan palés quan els i les inscriuen en un centre i no en un altre. Esta cabòria, no cal dir-ho, torna a vulnerar la LUEV i torna posa pals a la roda de la normalitat de la llengua en l’entorn, com ja es va fer en traure’ns RTVV dels televisors fa ara un any.

Mentre això passa, intenten compensar la seua sistemàtica ofrena de glòries a Espanya inventant desgavells del tipus l’assignatura Cultura valenciana, que no té en compte la pilota valenciana tot i ser Bé d’Interés Cultural o la Llei de Símbols per a acontentar als sectors més regionalistes de partit.

Tal com va quedar escrit després de l’aprovació de les Normes del 32, «ara cal desitjar que tots sapiam ésser ben patriotes i cumplir amb el deute que ens pertoca» [Butlletí de la Societat Castellonenca de Cultura, 1933]: oposar-nos fermament a les seues dèries i vore com tornen a recular, com ja ha passat amb RTVV.

Anna Garcia, coportaveu de Joves amb Compromís Safor-Valldigna.